11.07.2025.
Akumulator, ili baterija s mogućnošću punjenja, je elektroenergetski uređaj koji kemijsku energiju pohranjuje i po potrebi pretvara u električnu energiju. On zapravo funkcionira kao spremnik energije – jednom kad se isprazni, može se ponovno napuniti i koristiti više puta. Jednostavno rečeno, osnovni princip rada temelji se na elektrokemijskim reakcijama koje se odvijaju između dviju elektroda (pozitivnih i negativnih) uronjenih u elektrolit. Stari ili neispravni akumulator može vas „ostaviti“ na cesti ili uzrokovati razne električne probleme pa je za svakog vlasnika važno da zna prepoznati kada je akumulator spreman za promjenu.
Izdvojili smo nekoliko ključnih znakova koji otkrivaju kada je akumulator istrošen te kada ga je potrebnu zamijeniti.
Vozilo se teško pokreće
Najjasniji pokazatelj da nešto nije u redu s akumulatorom jest problem kod pokretanja. Ako se automobil uopće ne želi pokrenuti, moguće je da je razlog upravo kvar na akumulatoru. Isto tako, ako se motor prilikom pokretanja sporo okreće, vjerojatno akumulator nema napona i kapaciteta da pokrene anlaser. Anlaser, odnosno elektropokretač, sastavni je dio sustava za pokretanje motora s unutarnjim izgaranjem. Riječ je o snažnom istosmjernom elektromotoru čija je primarna funkcija mehanički zakrenuti radilicu motora do točke u kojoj motor može samostalno nastaviti rad. Anlaser za svoj rad koristi električnu energiju iz akumulatora. Naravno da problem može biti i u neispravnom anlaseru, ali češći je uzrok nepokretanja prazan ili neispravan akumulator.
Ukoliko vašem automobilu treba više od tri sekunde za pokretanje mogli biste razmisliti o promjeni akumulatora. Sporo okretanje anlasera najčešće znači da napon akumulatora previše pada.
Zvuk kliktanja prilikom okretanja ključa
Ako prilikom pokušaja pokretanja automobila umjesto normalnog okretanja motora čujete brzo ponavljajuće kliktanje, to obično upućuje na slabu snagu akumulatora. Zvuk koji se čuje dolazi iz elektropokretača koji pokušava pokrenuti motor, no nema dovoljno ampera za pokretanje.
Lampica akumulatora svijetli na kontrolnoj pločI
Na većini se vozila može na instrument ploči naći lampica u obliku akumulatora koja, ako svijetli, ukazuje na problem s akumulatorom. Ona se obično pali ako je napon u sustavu prenizak. To može upućivati na istrošen ili oštećen akumulator, nepredviđeno trošenje struje koje postupno prazni bateriju ili na problem s alternatorom koji ne puni kako treba. Ukoliko lampica svijetli, potrebno je što prije provjeriti stanje električnog sustava vozila.
Prigušena ili trepteća svjetla
Treptanje ili neuobičajena jačina svjetlosti unutarnje rasvjete, prednjih svjetala ili svjetala na instrument ploči mogu biti pokazatelj da akumulator otkazuje, odnosno da napon u njemu nije dovoljno jak. No, loš alternator može uzrokovati slične simptome pa je preporuka da se, prilikom zamjene akumulatora, testira cijeli sustav kako bi se provjerilo jesu li alternator i regulator napona ispravni. Alternator je električni generator u vozilu koji pretvara mehaničku energiju motora u električnu energiju pomoću elektromagnetske indukcije. Glavna uloga alternatora jest napajanje svih električnih sustava vozila tijekom rada motora te punjenje akumulatora. Kada se motor pokrene, alternator preuzima ulogu glavnog izvora električne energije, napaja sve električne potrošače i istovremeno punjenjem obnavlja kapacitet akumulatora. Dakle, alternator održava akumulator napunjenim i time omogućuje njegovo ponovno korištenje za sljedeće pokretanje motora.
Problemi s elektrikom
Akumulator koji gubi kapacitet i zdravlje može imati poteškoća pri podnošenju većih električnih opterećenja. Usporeno podizanje/spuštanje eklektičnih prozora, sjedala ili pomičnog krova, prekidanje zvuka na audio sustavu, usporen rad prednjih svjetala, grijanja sjedala ili ventilatora klime te povremeni problemi s nadzorom mrtvog kuta ili dugih elektroničkih sigurnosnih sustava mogu biti jasan pokazatelj oslabljenog akumulatora.
Ako primijetite natečeno, deformirano ili napuknuto kućište akumulatora, to je jasan znak da je akumulator spreman za promjenu i da više nije siguran za korištenje. Takvo stanje može dovesti do curenja korozivne kiselinske tekućine i potpunog otkazivanja. Također, neugodan miris pokvarenih jaja iz prostora motora upućuje na ispuštanje opasnog plina vodikovog sulfida, što ukazuje na unutarnje oštećenje baterije i mogući kritični kvar. U oba slučaja, akumulator je potrebno odmah zamijeniti kako bi se spriječile ozbiljne posljedice po vozilo i sigurnost.
Koji je vijek trajanja akumulatora?
U pravilu nema točno određene dobi kada će akumulator prestati raditi, ali njezina snaga često krene opadati nakon 3 do 4 godine u toplijim klimatskim uvjetima ili nakon 4 do 5 godina u umjerenim područjima. Visoke temperature ubrzavaju starenje unutarnjih olovnih ploča, konektora i elektrolita. Hladno vrijeme i kratke vožnje, koje ne dopuštaju alternatoru da u potpunosti napuni bateriju, također pridonose njezinom bržem trošenju i potpunom pražnjenju. Ako vam je baterija starija od 5 godina, preporučuje se da je preventivno testirate ili zamijenite, kako biste izbjegli mogućnost iznenadnog otkazivanja i ostajanja na cesti. Kako bi vozilo ostalo pouzdano, preporučuje se redovita kontrola i testiranje kapaciteta akumulatora u provjerenim servisnim centrima koji mogu obaviti stručnu dijagnostiku i po potrebi zamjenu te tako osigurati sigurnu i bezbrižnu vožnju.