Kako smanjiti potrošnju goriva?

19.07.2021.

Električna vozila su budućnost i trenutno vrlo aktualna tema mnogih razgovora, promišljanja i planova.

Ipak automobili, kamioni i autobusi koji su trenutno još uvijek najzastupljeniji na tržištu voze na benzin ili dizelsko gorivo pa je smanjenje potrošnje goriva i dalje važna tema za vozače. Na potrošnju goriva utječe samo vozilo i tehnologija vozila pa se korištenjem lakših materijala u proizvodnji ili modernih tehnologija za vrijeme vožnje, kao što su prediktivni tempomati, potrošnja može značajno smanjiti. Tako primjerice nova generacija MAN-ovih kamiona ima do 8,2 %* manju potrošnju od usporedivog modela prošle generacije. Nadalje, na potrošnju utječu uvjeti na cesti kako vremenski tako i prometni pa dok na vremenske uvjete još ne možemo utjecati, moderne tehnologije mogu nam pomoći kod planiranja ruta i izbjegavanja prometnih gužvi. Treći važan segment, a vjerojatno i najvažniji, je svakako vozač. Od stila vožnje do pripremanja vozila za put vozači imaju veliki utjecaj na potrošnju. Savjeta ima puno, od provjere tlaka u gumama i micanja nepotrebnog tereta iz vozila do predviđanja prometnih situacija i izbjegavanja agresivne vožnje. MAN-ov ProfiDrive trener i stručnjak za ekonomičnu vožnju Mario Jurić predlaže tri stvari na koje treba obratiti pažnju, a koje vozači mogu najlakše implementirati u pokušaju smanjivanja potrošnje goriva. 

Prvo treba obratiti pažnju na ispravan tlak u gumama. Tlak zraka u gumama utječe na potrošnju goriva, ali nije zanemariva ni činjenica da previsokim odnosno preniskim tlakom zraka u gumama dolazi do pojačanog trošenja guma čime se stvaraju dodatni troškove češćeg investiranja u nove gume. Gume se pumpaju uvijek na hladno, a ispravan tlak zraka u gumama propisao je proizvođač guma i možemo ga naći u uputama, ali i na svakoj gumi. Ako kao primjer uzmemo tegljač s poluprikolicom koji ima 12 kotača, niži tlak zraka u gumama od samo 2 bara na svih 12 guma znači veću potrošnju goriva od 1,5 l na 100 km.  

Druga dva savjeta zahtijevaju malo više truda u implementaciji, ali mogu uvelike doprinijeti smanjenju potrošnje i što je još važnije povećanju sigurnosti u prometu. Prvi od njih je prihvaćanje stila vožnje s predviđanjem situacija na cesti, a dobro bi bilo pridržavati se sljedećih savjeta:

  izbjegavati nepotrebna ubrzavanja jer stalno ubrzavanje i usporavanje predstavlja beskorisno trošenje energije
  koristiti inerciju vozila (uz održavanje brzine u zakonskim okvirima)
  ukoliko poznajemo dionicu po kojoj vozimo iskoristiti stečeno znanje i predvidjeti moguće situacije na cesti  
  promatrati promet daleko ispred sebe
  držati dovoljan razmak između vozila koja voze ispred nas
  voziti ravnomjerno i koncentrirano
  kočiti promišljeno
  pravovremeno prilagoditi način vožnje na promjenu situacije
  promišljeno upotrebljavati tempomat ili ograničavač brzine, a ako je potrebno isključiti ga  

Treći savjet važan za manju potrošnju goriva odnosi se na ravnomjernu vožnju, odnosno održavanje konstantne brzine. Ako je vozilo opremljeno sustavima asistencije vozaču, dobro je iskoristiti prednosti koje nam pruža tehnologija. Kod regulacija brzine tempomatom podešavamo brzinu koju vozilo konstantno zadržava, a u tim uvjetima potrošnja je ispod prosječne. Kod regulacija brzine ograničivačem brzine vozilo ne ide preko maksimalno zadane brzine. U uvjetima kad nije moguće koristiti tempomat uvijek je moguće koristiti ograničivač brzine. Na taj način opet možemo postići konstantnu brzinu i potrošnju goriva držati ispod naše uobičajene prosječne potrošnje. Naravno, dodatna pogodnost korištenja ovih sustava je činjenica da tako lakše možemo držati brzinu unutar zakonski propisane te na taj način izbjeći kazne za prekomjernu brzinu.

*kod aktivne primjene elektroničkih sustava asistencije za vozača

Komentari

Trenutno nema komentara

Dodaj komentar

Polja označena sa zvjezdicom (*) su obavezna

*
*
*
*
vrh stranice